En virkelig sammenligning mellem mono, poly, PERC og dual PV-moduler.
* This is a field test and the results are specific for this installation on this location please research which is the best solution for your own situation as the results can be different based on environmental influences.
Total solar yield as of 27/03/2023 when the results were reset:
Mono: 9158 kWh
Split-cell: 9511 kWh
Poly: 9113 kWh
Perc: 9471 kWh
Perc-east: 1970 kWh
Perc-west: 1730 kWh
Når du leverer dine populære kølede eller frosne produkter, vil du helst have en strømløsning uden problemer, der lader dig holde øjnene på vejen, mens du holder maden perfekt nedkølet til indtagelse. Flere og flere byer kræver nu, at motorerne slukkes når de parkeres - nogle byer forbyder brugen af støjende generatorer i deres centre. Den elektriske standby-mulighed, som mange producenter tilbyder, er løsningen her. Når motoren er slukket, driver servicebatteriet køleudstyret for at holde varerne kølige.
Victron Energy modulære systemkomponenter giver køleprofessionelle mulighed for at bygge et komplet system, der passer nøjagtigt til de krævede specifikationer og budget. Fordelen ved at arbejde med kun et mærke - der dækker det hele, betyder at man kun har en kontakt til opgraderinger eller løser eventuelle sjældne problemer, der måske kunne opstå. Det globale netværk af Victron Energy Professionals har over 45 års erfaring og er klar, villige og i stand til at omsætte dine udfordringer til robuste løsninger, der sætter kræfterne i know-how lige ved din side.
Afhængigt af volumen, der skal køles, tilbydes forskellige muligheder af producenterne af køleudstyr. Små varevogne kan stole på køleudstyr i elektrisk standby-tilstand, som der er baseret på jævnstrømsdrevet (12/24 V) køling. Større lastbiler eller trailere er bedre stillet med AC (110/230 V) baseret stand by-køling på grund af komplikationer af ledninger, der følger med disse højenergi forbrugere.
Lad os antage for nu, at vi designer et jævnstrømskølesystem i gennemsnitsstørrelse baseret på Mercedes Sprinter varevognen.
Det daglige energiforbrug beregnes ved at lægge summen af alle forbrugere sammen X hvor meget tid de vil blive brugt på en dag: 750W x 2,5 timer i standby tilstand fra batteriet. Tilføj alle watt for de samtidig brugte forbrugere for at beregne den nødvendige spidseffekt.
Nedenfor finder du nogle af de vigtigste design forklaringer, klik på spørgsmålene for vores ingeniørs anbefalinger.
Se alle de udfordringer i øjnene, som der følger med at kombinere (smarte) generatorer, start- og servicebatterier (lithium eller blysyre) med vores store udvalg af DC-DC opladere, batterikombinere eller Smart BMS-produkter. Vores løsninger er specielt lavet til køretøjer og sørger for, at både blysyre- og lithium servicebatterier kan (af)lades korrekt uden at beskadige (smart) generatoren(e) eller batterierne.
Begrænsning af strøm fra 2 generatorer af forskellig størrelse - til ikke at overskride den maksimale ladestrøm for lithiumbatteriet.
Takket være lithium-egenskaberne ved hurtig opladning, har det valgte lithium-batteri en anbefalet kontinuerlig ladestrøm på 100 A (maks. 400 A, men på grund af cyklus levetid anbefales 100 A ifølge dataarket). Mercedes ingeniører anbefaler ikke at tage mere end 50 % kontinuerlig ladestrøm fra den 80A smarte generator, som så sikkert afgiver 40 ampere - ikke nok til at drage fordel af batteriets fulde ladestrøm potentiale. Den eneste tilgængelige generator med høj effekt, der passede til den pågældende motor, var en ureguleret, vurderet til 180 ampere. Igen - kun at bruge 50 % kontinuerligt for ikke at overbelaste den anden generator, leverer den samlede ladekapacitet til 130 ampere, nok til at oplade startbatteriet og servicebatteriet på samme tid.
Motorens generator: 40 Amps (80A/2)
Den anden generator: 90 Amps (180A/2)
Samlet opladningssikker kapacitet: 130 Amps
For at sikre, at den anbefalede ladestrøm for lithiumbatteriet (100 A) og vekselstrømsgeneratorerne ikke overskrides - skal der anvendes strømbegrænsning.
2x Orion-Tr 12/12-18: For at oplade servicebatteriet med motorens standard generator, anmoder denne professionelle 'Batteri-til-Batteri' DC-DC-oplader en sikker ladestrøm fra den smarte generator. Faktisk er to Orioner forbundet parallelt for at imødekomme 40 Amp ladestrømmen, som afgives direkte til servicebatteriet gennem Smart BMS strømbegrænser.
For at opfylde det maksimale lade potentiale, men ikke overskride det, skal strømmen fra begge generatorer også hentes inden for sikre marginer af batteriet (strøm begrænsning påkrævet):
System til batteristyring BMS 12/200: For at begrænse den samlede ladestrøm (også fra den kraftige generator) og for at beskytte litiumbatteriet mod overdreven (af)ladning, er denne kompakte og robuste løsning det helt perfekte valg til systemer med en belastning op til 200 A. Enheden består af et system med batteristyring, strømbegrænser, batterikombiner og BatteryProtect i ét. Dette styrer og oplader lithium batteriet hurtigt og effektivt. Det begrænser ladestrømmen til den sikre zone af specifikationerne for generatorens output - for at forhindre generatoren i overophedning eller tidligt slid og forhindrer overdreven afladning af batteriet.
Hvordan kan denne energiprofil oversættes til et robust system?
Køretøjer og både er udstyret med motor(er), der laver kraften til at bevæge sig - men som også genererer elektrisk energi gennem generatorer. Generatorer laver elektrisk energi med en jævnstrøm (DC) fra mekanisk energi, som bruges til at lagre energien i batteribanken eller drive DC-udstyr direkte.
Små motorer har som regel små generatorer, større motorer har normalt større generatorer, nogle gange er de endda udstyret med (ekstra) høj output generatorer for at øge ydelsen. Køretøjer, især med Euro 4/5-motorer, kan komme med smarte (skiftende spænding) generatorer, der styrer output baseret på køretøjets driftsforhold. Det gør det mislykket at oplade et sekundært batterisystem til et brugbart niveau. Lithium-servicebatterier kan belaste motorens generator, som sandsynligvis skal beskyttes mod overophedning eller tidligt slid.
Uanset din motors generator eller servicebatteritype, tilbyder Victron Energy et stort udvalg af løsninger til sikkert at forbinde enhver generator til enhver batteribank uden at beskadige den smarte generator eller batterier. Se venligst vores dataark for mere information. Tjek også din producents dokumentation for at se, hvilket output din generator kan levere. Med Lithium servicebanker og konventionelle eller smarte generatorer, anbefaler vi at beregne generatorens outputsspecifikation med 50 % for ikke at overbelaste generatoren.
Se alle vores DC-DC opladere Se alle vores batterikombinere Se alle vores (Smart) BMS mulighederBattery management systems take excellent care of Lithium batteries, protecting the individual cells of LiFePO4 batteries against over voltage, under voltage and over temperature and will shut down or reduce charging (VE.Bus products only) or disconnect the loads when this occurs.
Victron Energy offers several BMS options, in general the VE.Bus BMS and smallBMS signal separate devices to disconnect the charging (Cyrix-Li, DC-DC chargers) or disconnect the loads (BatteryProtect), the other (Smart) BMS versions are designed for vehicles or boats and offer more ‘all-in one’ functionalities.
Se hele vores system til batteristyringEn batterimonitor er som en "måler på brændstoffet" for dit batteri. Den registrerer, hvor meget strøm der forbruges og oplades. Batterimonitoren beregner ladetilstanden, resterende kapacitet og tid til opladning. Batterispændingen giver ikke en nøjagtig indikation af, hvor fyldt batteriet er (især ikke under belastning). En batterimonitor gør.
Victron Energy batterimonitorer holder styr på historiske data, såsom antallet af opladningscyklusser, dybeste afladning, højeste spænding, laveste spænding og meget mere. Den vil advare dig om kritiske forhold såsom lav spænding eller lav opladning - og kan endda lukke for hele strømforsyningen for at undgå dyre skader af batteri eller starte en generator.
Victron tilbyder batterimonitorer med eller uden display, Smart-versioner giver dig mulighed for at spore de detaljerede data og justere indstillinger i vores gratis VictronConnect-app. Se alle vores batterimonitorer
BatteryProtect-funktionen afbryder batteriet fra enheder, der ikke er væsentlige, før det er helt afladet (hvilket kan beskadige batteriet), eller før det har utilstrækkelig strøm tilbage til at starte motoren.
Der er mere ved en Victron Energy BatteryProtect. Indbyggede forsinkelser til nedlukning sikrer, at vital elektronik ikke afbrydes ved en fejl, det vil sige at når en motor startes, forårsager det et kort spændingsfald. Den vil også automatisk tilslutte alt igen, når batteriet er tilstrækkeligt opladet.
BatteryProtect har en fjernbetjening, så den kan tændes/slukkes via en BMS eller switch. Den smarte version kan programmeres via VictronConnect appen.
DC-DC konvertere, eller batteri-til-batteri opladere (konvertere med indbyggede ladealgoritmer) bruges i dobbeltbatteri systemer, hvor den (smarte) generator og startbatteriet er kombineret med servicebatteriet (på lige fod eller forskellige spændinger) for at oplade den. De kan også bruges til at oplade applikationer, der har dedikerede batterier (for eksempel bovpropel), eller til at forsyne applikationer med en anden spænding end servicebatteri-banken.
De fleste DC-DC opladere kan anvendes i 12 V eller 24 V systemer, og alle er velegnede til både blysyre- og lithiumbatterier. Nogle DC-DC opladermodeller kan parallelkobles for at øge udgangsstrømmen. DC-DC opladere er en perfekt og sikker løsning til at oplade Lithium batteri banker fra smarte generatorer (og blysyre-batterier for den sags skyld).
Opladning af lithiumbatterier fra generatoren
De fleste generatorer kan ikke tilsluttes direkte til lithiumbatterier. Et lithiumbatteri vil trække mere strøm, end generatoren kan levere, hvilket kan resultere i permanent skade på generatoren. For ikke at beskadige generatoren er strømbegrænsning en af mulighederne for at forblive inden for generatorens sikre zone.
Victron tilbyder flere løsninger til at løse det her problem, hvoraf en af dem er DC-DC-konverterne:
DC-udstyr er designet til at arbejde direkte med strømmen, der kommer ud af batteribanken (jævnstrøm). Især køretøjer og både kan have (meget) DC-udstyr ombord (som for eksempel kontrolpaneler, lys, navigationsudstyr, autopilot, ekkolod osv.).
Nogle mindre off-grid systemer kan udelukkende køre på DC, med 12 V lys, tv eller køleskabe. Større systemer kan kombinere AC- og DC-forbrugere.
Under alle omstændigheder er det vigtigt at beskytte batteriet mod overdreven afladning, for dette tilbyder Victron 'BatteryProtect'.
Servicebatteriet gemmer strøm til systemets forbrugere, hvilket giver autonom strøm, især i øjeblikke, hvor inputstrømkilder ikke er (helt) tilgængelige.
Victron Energy tilbyder adskillige batteri teknologier, alle designet til professionel ydeevne, pålidelighed og lang levetid i de mest krævende miljøer. De kommer med en 2 års verdensomspændende garanti, og vores dataark giver et retvisende billede af ydeevnen og forventede livscyklusser, hvilket betyder at der ikke kommer nogen investeringsoverraskelser undervejs.
Mens der er flere teknologier at vælge imellem, er hovedvalget mellem blysyre og lithium, hvilket hovedsageligt afhænger af forventningerne til ydeevnen, pris per cyklus og fysiske aspekter (størrelse/vægt).
|
|
Servicebatteriet gemmer strøm til systemets forbrugere, hvilket giver autonom strøm, især i øjeblikke, hvor inputstrømkilder ikke er (helt) tilgængelige.
Victron Energy tilbyder adskillige batteri teknologier, alle designet til professionel ydeevne, pålidelighed og lang levetid i de mest krævende miljøer. De kommer med en 2 års verdensomspændende garanti, og vores dataark giver et retvisende billede af ydeevnen og forventede livscyklusser, hvilket betyder at der ikke kommer nogen investeringsoverraskelser undervejs.
Mens der er flere teknologier at vælge imellem, er hovedvalget mellem blysyre og lithium, hvilket hovedsageligt afhænger af forventningerne til ydeevnen, pris per cyklus og fysiske aspekter (størrelse/vægt).
|
|
Startbatterier er nødvendige for at starte din(e) motor(er). Disse batterier er konstrueret til at håndtere en stor afladningsstrøm og have fordel af en anden teknologi sammenlignet med servicebatterier. For at undgå utilsigtet aftapning af startbatteriet, skal det altid være isoleret fra servicebatterierne. Victron Energy tilbyder flere forskellige løsninger til systemtyper.
Victron Energy tilbyder flere batterikombinere. Mere omfattende måder at tilslutte start- og servicebatteriet sikkert er også tilgængelige -heriblandt tilslutning af en batterikombiner til en BMS, alt-i-én Smart BMS-produkter eller DC-DC opladere. Disse muligheder kan tilbyde mere kontrol og muligheder for konfiguration, især for at beskytte ikke-regulerede generatorer mod overophedning og lithium-batterier mod overdreven (af)ladning.
Se alle vores batterikombinere Se alle vores DC-DC opladere Se alle vores (Smart) BMS mulighederAlle Victron Energy smarte produkter kan overvåges og styres ganske enkelt fra din håndflade. Tilslut blot VictronConnect-appen via Bluetooth, og du vil have direkte adgang til dataene om dit systems ydeevne. Du kan også nemt ændre indstillinger, tænde eller slukke for enheder, og meget mere.
Ikke-smarte enheder med en VE.Direct-port kan også blive smarte ved brug af VE.Direct Bluetooth Smart dongle
Det er også muligt at overvåge og fjernstyre dit system. VictronConnect fjern-funktionaliteten gør det muligt at få fjernadgang til Victron produkter med et VE.Direct-interface via et GX-produkt igennem VRM-onlineportalen. Denne kraftfulde funktion tillader konfiguration af hele produktet og overvågning fra hvor som helst i verden ved hjælp af VictronConnect-appen. Oplevelsen af brugergrænsefladen er ligesom produkterne blev forbundet lokalt ved hjælp af Bluetooth eller en kablet VE.Direct til USB-interface.
Se hvad VictronConnect-appen kan Se vores GX-enhederVores veletablerede, globale netværk af lokale Victron Professionals er dedikeret til at hjælpe med at finde en optimal løsning til din udfordring.
Hos Victron finder vi det essentielt, at kunderne betjenes og støttes hurtigt og kompetent. Derfor er vores globale netværk af Victron Professionals udstyret med det højeste niveau af teknisk know-how, og de er dedikerede til at levere reparationer så hurtigt som muligt.
Så kan du starte eller fortsætte din tur, uanset hvor du er på vej hen.